2018-03-01 22:07 nmdiesels [permalink]
→ VRT NWS: Gaan we onze afgedankte diesels naar Afrika sturen?
Zie, ik moet echt precies op het juiste moment om een benzine-wagen gevraagd hebben... Eind vorig jaar was het tijd voor een nieuwe lease-contract op het werk, dus dacht ik vragen staat vrij. Ik doe op vier jaar ocharme iets van een enkele omtrek om de aarde, dus geeft me asjeblief toch een wagen op benzine. Al was het omdat het inderdaad te voorspellen was dat dit jaar de dieselprijs (eindelijk!) de benzine-prijs zou inhalen. Daarnaast is er nog het kleine netelige feitje dat de wasem uit de pijp bij een dieselwagen blijkbaar behoorlijk wat smeerlapperij bevat. Ik zou niet zover gaan om dieselrijders te veroordelen voor deelname aan moord, maar jammer genoeg is er wel een relatie vast te stellen tussen luchtvervuiling en de sterftestatistieken.
Tot nu toe beklaag ik het me niet. Wel weet ik nu iets wat ik graag iets vroeger had geweten: Met een gemiddelde van 5,5 liter per honderd kilometer voor een diesel, en — voorlopig toch nog, dit nieuwe rijtuig moet zijn eerste 30 megameter nog volmaken — 7,5 bij een benzine-motor, is het omkeren van het verschil tussen diesel- en benzineprijs op slag verworden tot een psychologische grens. Wat niet wil zeggen dat heel misschien ik nog aan mijn gemiddelde rijstijl kan sleutelen om meer dan een grote 600 kilometer per tankbeurt er uit te krijgen.
Een heel klein iets waar ik mee zit, en ik niet direct weet aan wie ik het zou kunnen vragen is het volgende: Ik merk een klein verschilletje in gedrag van de aansturing bij het koppelen. Bij het versnellen en schakelen in de eerste drie versnellingen, lijkt de motor net even naar adem te happen voor het koppel zich aandient. Ik heb al geprobeerd of ik misschien het aankoppelpunt verkeerd inschat, of ik iets meer of net minder het gaspedaal moet geven net voor het koppelen, maar ik vond nog niet wat best werkt. Ik weet ook niet of het vanzelf zou verdwijnen als de motor wat is ingewerkt, of ik het spontaan onbewust leer vermijden, maar voorlopig is dat zo wat het enige wat me opvalt aan de wagen. Dat en dat ik goed het hoofd er bij hou om van die groene tuiten te nemen bij het tanken, niet meer die dikke zwarte. Zelfs die vind ik beter ruiken dan vroeger...