Ideetje opschrijven, dan vergeten. (En snel.)
2021-03-03 22:07 idee311 [permalink]
Komt er me weer zo'n uitgekookt idee binnenvallen dat ik waarschijnlijk niets mee ga kunnen doen. Opschrijven dan maar zeker? Is het minste dat ik kan doen. Dus, de laatste jaren is het tot in de politieke mulieus duidelijk geworden dat er een handje-vol Amerikaanse bedrijven heel veel geld verdienen door hun diensten gratis aan te bieden (en eentje in China), maar het geld zelf aan het rollen krijgen door de reclame-machine die ze er op aansluiten.
Los van de enorme inbreuk op onze privacy — waar we in de praktijk eigenlijk niets van merken zolang er geen misbruik is — zou het ons eigenlijk allemaal moeten storen dat we maar gebruik kunnen maken van de aangeboden diensten, en niet rechtstreeks kunnen delen in de winst. (Koop aandelen, mensen. Da's voorlopig het enige dat voor de hand ligt om in de winst de delen, of anders actief meedoen aan de geldwinkel als dat je ding is.) Nu wil ik niet te luid roepen dat het mogelijk is om je kleine beetjes tegoed te bieden volgens hoe braaf je de reclame consumeert, of ze gaan het nog doen ook. Dat zou een volgende etappe in de race naar de bodem inluiden, en ons nog altijd volledig overleveren aan de willekeur van de grote spelers.
Dus, dacht ik. Zou je kunnen een platform ontwerpen, waar je aan deelneemt, en actief aangeeft wat je precies wil vrijgeven, en hoeveel reclame-boodschappen je precies geschikt vind om op te nemen op regelmatige basis. Als je de Million Dollar Homepage herinnert, en het bijvoorbeeld herleidt tot een aanbod van een bepaalde oppervlakte en de belofte dat je dagelijks er naar wil kijken, zou het dan lukken om dat per opbod vrij te geven aan de mensen die marketing-budget maken voor zo'n dingen? Jammer genoeg draait het natuurlijk om het genereren van omzet, uiteindelijk. Of naambekendheid? Ik ken de duistere geheimen van het marketing-wezen niet echt, maar ik snap wel dat 'exposure' alleen tegenwoordig aan belang heeft verloren als je op voorhand al je publiek kan filteren en sturen naar een doelgroep waar een grotere kans bestaat dat je een 'contact' in een 'sale' kan omzetten...
Soit, het is slechts een idee dus. En als je even stilstaat bij dingen van vroeger die zijn gekomen en gegaan, dan moet je weten als zo'n idee maar zou kunnen werken als er van in het begin al een grote gebruikers-groep is, het bijna zeker geen kans op success heeft. Boodschap is om eerst een klein success te kunnen boeken op een kleine schaal. Als dat lukt, is het opnieuw een gok als het wel lukt om daar dan een volgend stapje op voort te kunnen bouwen. Kortom, daar heb ik dan weer geen zin in. Misschien iemand anders.